Akademia Przyszłości – od porażek w szkole do sukcesów w życiu

Przy okazji kampanii promocyjnych Szlachetnej PACZKI w mediach coraz częściej słyszy się o siostrzanym  programie AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI. Niewiele osób wie, że AKADEMIA choć może mniej znana, działa już od 14 lat. Misją programu jest inspirowanie do wzrastania, aby każdy wygrywał w życiu. No właśnie – jeśli każdy będzie potrafił wygrywać, Paczka nie będzie już potrzebna. Wolontariusze Paczki mówią żartobliwie „Chyba dążymy do zagłady!”

W AKADEMII działam już 3. edycję. Poznałam program z wielu różnych perspektyw. Pracuję z dziećmi indywidualnie i grupowo, zarządzam zespołem wolontariuszy, miałam okazję prowadzić i koordynować szkolenia w AKADEMII, a także koordynować pracę programu w Województwie Pomorskim. Dzięki AKADEMII zaangażowałam się także w Szlachetną Paczkę, a od roku spotykam się z seniorką w ramach projektu PACZKA Seniorów.
Po wszystkich tych przeżyciach i doświadczeniach, nie ukrywam, że trudno jest mi dokonać selekcji informacji, jednak postaram się w możliwie przejrzysty sposób opisać ideę AKADEMII i zachęcić innych do zaangażowania się w wolontariat, który nie należy do najłatwiejszych, jednocześnie daje ogromną satysfakcję z pomagania, szansę na niesamowity rozwój, a także na spotkanie z wartościowymi ludźmi.

Dzieci

Do programu zgłaszają się szkoły i placówki opiekuńczo-wychowawcze (najczęściej rodzinne domy dziecka). W tych placówkach rekrutujemy dzieci, które wezmą udział w programie.
Są to dzieciaki z bardzo różnymi problemami: emocjonalnymi, trudnościami w nauce,  społecznymi. Coraz częściej do Polski wracają rodziny, które dotąd żyły w Niemczech, Wielkiej Brytanii i innych krajach, przyjeżdżają także imigranci. Najmłodsze pokolenie w takich rodzinach również może zostać objęte programem AKADEMII, aby zyskać pomoc w zaadaptowaniu się do nowych warunków. Nie ma możliwości, aby dziecko zostało objęte programem wbrew własnej woli. Dzieci są zgłaszane przez Koordynatora Szkolnego – rekrutowanego i wdrożonego w program (najczęściej jest nim pedagog szkolny). Następnie prowadzimy spotkania, podczas których prowadzimy partnerską rekrutację z dziećmi i rodzicami. Dzieci piszą i rysują w aplikacjach o sobie, swoich marzeniach i o tym dlaczego chciałyby zostać studentami AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Podkreślam studentami, nie podopiecznymi! To bardzo ważne, ponieważ dzieci zgłaszane są ze względu na problemy, ale my chcemy skupić się na ich zasobach i potencjale każdego z nich. Dzieci są dumne, że mogą stać się studentami i  rozwijać się w AKADEMII PRZYSZŁOŚCI.

wolontariat akademia przyszlosci

SuperW

Swoją rekrutację i szkolenia przechodzą również wolontariusze nazywani w AKADEMII SuperW lub Tutorem. Nazwa SuperW wyraża podejście do wolontariusza jako do superbohatera – człowieka wielozadaniowego, który mierzy się z różnymi wyzwaniami i uczy się je wygrywać. Dzięki własnemu rozwojowi i zaangażowaniu taka osoba może być Tutorem dla dziecka, czyli kimś kto wspiera, inspiruje i jest godny zaufania. Odpowiedzialność SuperW jest ogromna. Spotkania Tutora z Dzieckiem odbywają się raz w tygodniu i trwają około godziny. Oczywiście bywają w ciągu roku sytuacje, kiedy wolontariusz nie może dotrzeć na zajęcia i nie ma w tym nic złego. Ważne jest jednak, aby małego studenta odpowiednio do tego przygotować, zadzwonić, porozmawiać. Uwaga: SuperW nie dźwiga odpowiedzialności sam. Jako wolontariusze tworzymy drużynę – zarówno w sensie globalnym czyli w całej Polsce, jak i lokalnie, ponieważ jesteśmy połączeni w około 8-15-osobowe kolegia, które spotykają się, wspólnie organizują wyjścia dla dzieci, omawiają swoje postępy i kłopoty w pracy tandemów i wymieniają się refleksjami. To duża wartość AKADEMII, ponieważ niewielu z nas przystępując do programu ma doświadczenie w pracy z dziećmi. Każdy jednak coś potrafi i czymś może się podzielić. Moje kolegium spotyka się średnio raz w miesiącu i pomimo tego, że każdy z nas ma swoje obowiązki, to te spotkania są dla nas priorytetowe. Teraz jako wolontariusze czekamy na szkolenie Paczki Biznesu i szkolenia pogłębiające z zakresu pracy z dziećmi.

Kiedy Tutor pozna swoje Dziecko, tworzy dla niego opis, który wraz z aplikacją dziecka jest publikowany na stronie. Wtedy do tandemu ma szansę dołączyć Darczyńca. Wybiera on Dziecko, wpłaca darowiznę na rzecz Stowarzyszenia WIOSNA (stowarzyszenie prowadzące PACZKĘ i AKADEMIĘ) i w ten sposób staje się ważną postacią w życiu AKADEMII. Relacja nawiązuje się za pośrednictwem SuperW, który informuje o postępach w pracy i opowiada ciekawe sytuacje ze spotkań. Darczyńca również może pisać listy i maile do SuperW i Dziecka, wysyłać drobne upominki, wspierać radą i dobrym słowem. Sama postać Darczyńcy jest ważnym motywatorem dla Dziecka. Świadomość, że ktoś je wybrał, kibicuje i wierzy w jego sukces, jest bardzo ważna. Dodam z własnego doświadczenia, że często Darczyńca jest także bardzo ważną postacią dla wolontariusza – potrafi wesprzeć w chwili kryzysu i podpowiedzieć ciekawy pomysł na zajęcia.

 

Skąd się bierze zmiana? 

System Motywatorów Zmiany – tak nazywamy całe środowisko, które budujemy jako AKADEMIA, które ma stwarzać możliwości i motywacje do wprowadzania zmian w swoje życie. To środowisko obejmuje wolontariuszy, darczyńców, dzieci i innych zaangażowanych- jesteśmy naczyniami połączonymi, a zmiana ma się dokonywać na wszystkich poziomach organizacji.

Spotkania

Podstawą całego systemu są cotygodniowe spotkania Tutora z Dzieckiem… Do tej pory nie udzieliłam odpowiedzi na pytanie Co właściwie robi Tutor?

Czy Tutor udziela korepetycji? Absolutnie nie! Nawet jeśli dziecko ma problemy z nauką, to nie poprawianie ocen jest nasza misją, a zmiana postawy dziecka. Nauka oczywiście jest często częścią naszych spotkań, ale jako pretekst do wzbudzania u dzieci motywacji, poczucia sprawczości i do wyrabiania mądrych strategii samego procesu uczenia się.

Czy spotkania są zabawą? Jasne, że bawimy się z dzieciakami. Zdarzają się spotkania, kiedy tylko się bawimy. Tutor w pracy z dzieckiem ma jednak widzieć coś więcej niż tylko wesołe spędzanie czasu. Spotkania zabawowe służą budowaniu relacji, zaufania, kreatywności – ważne żeby widzieć cel i świadomie moderować przebieg spotkań.

Czy spotkania są terapią? Mało który wolontariusz jest wykształconym terapeutą, a nawet gdyby był, to absolutnie nie jest to miejsce na terapię psychologiczną, pedagogiczną, czy nawet logopedyczną. Dzieci mają różne problemy, niektóre być może potrzebują terapii – wtedy naszym zadaniem jest zasugerowanie wizyty w odpowiedniej placówce.

Spotkania to spotkania. Po prostu spotkania z drugim człowiekiem, rozmowy, poszukiwanie klucza do dziecka. Tutor stara się coraz lepiej poznawać dziecko, dzięki temu wie, co je motywuje, interesuje, co mogłoby być dla niego dobrym doświadczeniem. Nie ma potrzeby stawiania sobie celów na samym początku współpracy. Dobrze jest wypracować wspólnie plany, ale też dać sobie dużo przestrzeni na poszukiwania. Ze spotkań i wzajemnego oddziaływania (dziecko – tutor) rodzi się zmiana.

hasła akademia przyszlosci

Wiara w sukces

Pisałam wcześniej o Darczyńcy, że jest on bardzo ważnym motywatorem dla dziecka.
8-letania Roksana z którą pracuję bardzo lubi swoją Darczynkę – Ulę. Ula jest wyjątkowo zaangażowanym i obecnym Darczyńcą. Na każde zajęcia pisze do Roksi mail, dziewczynka bardzo na niego czeka. Często chce, żebym czytała go kilkakrotnie, a potem chętnie angażuje się w odpisywanie na wiadomość choć ma jeszcze trudności w pisaniu. Roksana marzyła o tym, aby pod choinkę dostać piżamkę. Napisała o niej w liście do Świętego Mikołaja.
Po świętach zapytałam dziewczynkę co dostała na gwiazdę i mała nie chciała o tym rozmawiać. Ze smutkiem wydukała, że nie dostała tego co sobie zamówiła i w ogóle Mikołaj przyniósł jej jakieś rzeczy których wcale nie pragnęła. Zaraz później usiadłyśmy do lektury mailu od Uli: „Jestem ciekawa czy był u Ciebie Mikołaj? Bo u mnie pod choinką, leży prezent z napisem „Roksana K.” – i zastanawiam się, czy Mikołaj się nie pomylił i nie zostawił go przez przypadek u mnie – wyślę go do Magdy, bo do niego nie zaglądałam skoro jest na nim Twoje imię.” Roksi słysząc ten fragment zaczęła się głośno śmiać i powtarzała Mikołaj się pomylił! 

Wydarzenia

Cotygodniowa praca jest wspierana poprzez wydarzenia. Oprócz spotkań z nami, dzieci mają okazję spotkać się z innymi inspirującymi ludźmi, zobaczyć ciekawe miejsca, uczestniczyć w zajęciach sportowych, na które być może nie mogłyby sobie pozwolić. Przykładem takiego wydarzenia jest organizowany na Dzień Dziecka Fotel Prezesa. Na początku czerwca zabieramy dzieci do dobrze prosperujących przedsiębiorstw. Na miejscu dzieci zwiedzają firmę, a pracownicy zapewniają im atrakcję, ale co najważniejsze zostaje zaaranżowane spotkanie z szefem. Dzieci mogą porozmawiać z osobą zarządzającą jak równy z równym, usiąść w jego fotelu i wymienić się wizytówkami. Zyskują poczucie, że warto pracować nad sobą  i przezwyciężać przeciwności, one także mogą być kiedyś prezesem dużej firmy.

akademia przyszlosci

Jak można się zaangażować?

Wolontariusze rozwijają się poprzez piastowanie różnych funkcji, warto spojrzeć na nie, jeśli szukacie dla siebie możliwości rozwijania konkretnych kompetencji potrzebnych na rynku pracy.

SuperW – pracuje z dzieckiem raz w tygodniu, współpracuje z rodzicami i szkołą, współorganizuje wydarzenia kolegium, uczestniczy w wydarzeniach ogólno wojewódzkich, ma możliwość udziału w szkoleniach, jest wizytówką AKADEMII

Lider – zarządza grupą wolontariuszy i pracą kolegium, odpowiada za wydarzenia, dokumentację, rozwija potencjał wolontariuszy, współpracuje z placówką oraz koordynatorami

Koordynatorzy ds. Wdrożeń, Logistyki, Promocji – odpowiadają za odpowiednie piony na poziomie województwa, współpracują z Koordynatorami Krajowymi Pionów w biurze w Krakowie, mogą zarządzać zespołem asystentów

Koordynator Regionalny – zarządza projektami, buduje zespół, pracuje w zespole, zarządza pracą kilku Liderów, wspiera Koordynatora Wojewódzkiego

Darczyńca – wspiera Stowarzyszenie Wiosna przez darowiznę i kontaktuje się z SuperW, wspiera dziecko i SuperW poprzez budowanie relacji

Inwestor Społeczny – firma lub osoba prywatna, która wpłaca darowiznę wybierając konkretne kolegium, współpracuje z wybranym kolegium

Tak naprawdę form zaangażowania jest wiele! Przeprowadzenie warsztatu dla naszych Studentów lub dofinansowanie poczęstunku do wydarzenia kolegialnego – to również cenne dla nas wsparcie, do którego zapraszamy!

Zainteresowanych odsyłam do strony www.szlachetnapaczka.pl Tutaj dowiesz się jak i gdzie możesz się zaangażować.

 

Bardzo dziękujemy Magdzie – wolontariuszce Akademii Przyszłości i Szlachetnej Paczki – za powyższy tekst oraz za to, co robi dla innych! 🙂

Jeśli jeszcze Wam mało, to polecam Wam też poniższy filmik (a potem wejście na: akademiaprzyszlosci.org.pl)

1 reply

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] i  zebrane pieniądze przekazać na szczytny cel? Albo zafundować jakiemuś dziecku indeks Akademii Przyszłości i dać szansę na lepszą […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *